– Arbeider vokser. Til neste års sesong kan vi kanskje doble antall turer hvor deltakere fra byens alders- og omsorgssentre blir invitert med ut på sykkeltur i Kristiansand.
Av Ivar Eidsaa
Trond Furseth er primærkontakt for prosjektet Sammen på sykkel, er entusiastisk. I løpet av årets sesong fra mai til september, har et stort antall frivillige gjennomført rundt en 200 sykkelturer, slik at deltakerne kan få komme ut i frisk luft.
Å gi gode opplevelser
– Det handler om å gi dem gode opplevelser, omsorg i praksis, smiler Furseth.
Sammen på sykkel har i år gjennomført sin tredje sesong, og for å markere det hele, var en god del av sykkelpilotene nylig samlet til brus og pizza.
Tiltaket i regi av Posebyen Frivilligsentral hos Blå Kors Kristiansand startet da en lokal politiker tok kontakt med Camilla Rasch, virksomhetsleder for Posebyen Frivilligsentral. Rasch tok utfordringen. Olaf Theodor Messel ble sykkelpilot og tok utfordringen fra Camilla Rasch om å være primærkontakt i sesong 2.
Sykler ble handlet inn
Sykler med sittevogn ble handlet inn, og omsorgssentrene Stener Heyerdal, Elvegaten og Prestheia ble kontaktet og invitert til et samarbeid, med Pedalen hos Kirkens Bymisjon Kristiansand og andre samarbeidspartnere ble med. Tanken var å ta deltakerne som har nedsatt funksjonsevne og som har vanskeligheter med å komme seg ut med på sykkeltur i Kristiansand, og sikre at de fikk frisk luft og gode opplevelser. Med på laget ble også Reinhartsen på Fiskebrygga.
Fiskekaker hos Reinhartsen
– På hver sykkeltur legger vi turen innom Tangen, Bystranda, Markens og andre sentrumsgater. På Fiskebrygga sponser Reinhartsen deltakerne med fiskekaker, et svært populært innslag på turen, sier Trond Furseth.
– Det er gripende å se hvor mye det betyr for deltakerne å komme ut på tur, sier Olaf Messel.
– Når en av deltakerne kan fortelle at det er første gang på 12 år at vedkommende har vært i sentrum og fått se byen på nært hold, er det ganske sterkt, sier Messel.
– Vedkommende sa at det var spesielt fint å se Bystranda og hvor mange barn som lekte der, sier han videre.
Har vokst betydelig
Det som begynte i det små, har vokst til å bli et tilbud med stort omfang. Rundt 200 sykkelturer er blitt gjennomført i år, og det har i år vært 17 sykkelpiloter som har fordelt turene seg imellom.
Samtlige har gjennomført et sertifiseringskurs med fokus på trafikkregler, å sikre en god og behagelig gjennomføring og hvordan forholde seg til deltakere som kan være både demente og skrøpelige til beins.
– Vi ønsker å utvide tilbudet. Andre bynære omsorgssentra skal bli kontaktet. Kanskje kan vi neste år doble antall turer, sier Furseth.
Andre vil starte noe liknende
Arbeidet er blitt lagt merke til. Andre kommuner og frivillige organisasjoner har fått med seg hva Blå Kors Kristiansand har gjennomført, og har tatt kontakt for å få vite hvordan arbeidet er blitt organisert, da disse ønsker å starte et liknende tilbud i sine hjemkommuner.
– Dere har alle sammen gjort en kjempejobb. Det krever mye å skulle organisere dette arbeidet, men det har dere klart å få til på en flott måte, sa Synnøve Roland, virksomhetsleder for Posebyen Frivilligsentral under avslutningen.
– Gøy å kunne gi noe tilbake
Tilbudet har også hatt mye å si for sykkelpilotene.
– Jeg var nervøs i starten. Men det har gått bra. Det er gøy å kunne gjøre noe for andre. Det gir så mye tilbake. Gjennom dette arbeidet er jeg blitt inspirert til kanskje å skulle ta en utdanning som gjør at jeg kan bli helsefagarbeider, sier en av sykkelpilotene.
– Vi har fått henvendelser om det er mulig å ta med deltagere fra omsorgssentrene på sykkeltur i julegata! Som vi selvfølgelig har sagt ja til å gjennomføre, sier Furseth.
– Om det er noen som har et brennende engasjert om å bli sykkelpilot og kunne gi av sin tid for å være med å spre glede til mange av de deltakerne e som bor på de forskjellige omsorgssentrene, så ta gjerne kontakt med oss, oppfordrer han.