– Dette studioet er helt unikt. Vi har fått realisert en drøm vi har båret på lenge. Studio B skal stimulere til aktivitet med konserter og oppsettinger, og skal komme hele Sørlandet til gode. Det sier Ronnie Jacobsen om Studio B på Gimlekollen. Fredag ble den offisielle åpningen markert med en egen studiokonsert med Silje Torsøe på scenen.
Av Ivar Eidsaa
– Vi har lenge lekt med tanken om å bygge vårt eget studio for audiovisuell produksjon. I løpet av 2019 var vi i en kartleggingsprosess, og vi fikk nyss om at Roald Råsberg som hadde drevet Sanden Studio på Gimlekollen i 30 år ønsket å gi seg her oppe. Forhandlinger med huseier endte opp med at vi inngikk en treårig leieavtale. Så fra og med 1. januar var Blå Kors Kristiansand leietaker av studiofasilitetene på Gimlekollen Mediesenter. Siden den gang har vi arbeidet med å få alt på plass, og i dag kan vi altså invitere til åpning med en egen studiokonsert i vårt nye Studio B, med Silje Torsøe, på scenen, forteller Ronnie Jacobsen.
– Vi er veldige stolte, da dette er et studio helt i verdenstoppen. Studioet er helt unikt. Det fantes en del slike stor-studioer i Skandinavia på 80- og 90-tallet. Men da musikkbransjen gikk gjennom store endringer på begynnelsen av 2000-tallet, gikk mange av de store studioene konkurs. Dette studioet har tidligere eiere og drivere klart å bevare på grunn av at Gimlekollen Mediehøgskole holder til i lokalene og har brukt studioet aktivt siden skolen ble etablert tidlig på 1980-tallet, fremholder han.
– Hvorfor et eget studio?
– Vi ønsker å stimulere til aktivitet, å skape inkluderingsarenaer og unike opplevelser med sosial profil for befolkningen i Kristiansand. Studio B vil også komme alle virksomhetene i Blå Kors Kristiansand til gode Vi er opptatt av at både barn, unge, voksne og eldre som befinner seg i sårbare livssituasjoner – også kan få mulighet til å benytte seg av arenaen. Bruksmulighetene vil være mange og varierte.
– Vi ønsker å åpne opp dette studioet slik at det kommer hele Sørlandet til gode og parallelt stimulere til aktivitet også for musikere, band og andre utenfor Blå Kors som kanskje tidligere ikke har hatt råd til å leie tid i et profesjonelt studio. Det er viktig for oss å senke terskelen, slik at flest mulig får mulighet til å benytte seg av disse fantastiske studiofasilitetene. Dette skal videre være en møteplass og sosial arena for alle for å stimulere til god sosial aktivitet, med fokus på inkludering, integrering, mestring og mening, fremholder Jacobsen.
Blå Kors Kristiansand har knyttet til seg to teknikere som får ansvaret for selve produksjonsbiten i Studio B. Teamet som skal jobbe med og i studioet skal i tiden som kommer bygges opp. Administrasjonen ved Blå Kors Kristiansand vil håndtere det praktiske markedsarbeidet og organiseringen rundt konseptet. Og vi gleder oss veldig til fortsettelsen