Det ble en travel kveld da Blå Kors Kristiansand inviterte til live-auksjon på Facebook. Flere hundre deltok og resultatet ble verdifulle midler som uavkortet går til det forebyggende arbeidet for barn, unge og barnefamiliene.
Av Ivar Eidsaa
Til sammen var det flere hundre som var innom live-auksjonen da den nylig ble arrangert.
BlåMarked er et arrangement som er blitt gjennomført i mange år for å skaffe til veie midler som kan gå til arbeidet som Blå Kors gjør i Kristiansand. Arrangementet er svært populært og mange kommer innom Blå Kors i Posebyen på BlåMarked.
Koronapandemien har i år satt en stopper for den tradisjonelle gjennomføringen av arrangementet. I stedet valgte Blå Kors Kristiansand å arrangere en live-auksjon fra Studio B på Gimlekollen, hvor auksjonen ble streamet.
– Ettersom vi er blitt møtt med en fantastisk velvilje fra bedrifter og samarbeidspartnere, hadde vi fått en lang rekke flotte produkter, så her var det virkelig mulig å gjøre et godt kupp eller to, sier Trond Furseth, som hadde ansvaret for gjennomføringen av årets BlåMarked, som altså ble arrangert på en ny måte i år.
På forhånd var det solgt 75 loddbøker, og i løpet av sendingen ble det trukket ut mange heldige vinnere. Til selve auksjonen var det 50 varer som ble auksjonert bort.
– Flere av produktene gikk faktisk til veiledende pris, noe vi tar som et tegn på at mange ønsket å bidra inn mot arbeidet som Blå Kors gjør i Kristiansand. Samlet sitter vi igjen med 250.000 kroner etter auksjonen, hvor hele summen pløyes tilbake til det forebyggende arbeidet som gjøres, sier Furseth.
– Det varmet også å se at mange, i stedet for å by på produktene, ønsket å gi en ren gave, fremholder han.
– Vi takker på det varmeste alle samarbeidspartnere som gav produkter til auksjonen, til gevinstene som ble trukket, og også til dem som valgte å donere en gave, sier Trond Furseth.
Det ble en flott gjennomført auksjon. Runo Kvås var kveldens auksjonarius, og budrundene ble tidvis meget spennende.
Ordfører Jan Oddvar Skisland var inviter til å åpne auksjonen, og ordføreren takket i sin tale varmt for det arbeidet som Blå Kors Kristiansand gjør.
En direktesending som dette krever et stort apparat for å sikre en god gjennomføring. Mediaservice hadde ansvaret for produksjonen av bildene. Odd Egil Solheim hadde ansvaret for lyden. Kveldens vertinne var Mona Lindekleiv, og Arve Bjerke, sammen med Per Jørn Brynjulfsen hadde kontroll på budene som kom inn.
– Sendingen og gjennomføringen ble en suksess, så dette er noe vi ønsker å gjøre også i fremtiden, sier Trond Furseth.